InVi
Nyhetsbrev 2024-1 (20.12.2024)
Her finner du at InVi har fått Trafikkmåling og info om noen andre forbedringer i systemet. Her får du også informasjon om prisendring fra 2025.
Video
Vi har laget en video som går gjennom innholdet i nyhetsbrevet. Den er på 12 minutter og julelysene blinker litt for mye.
1. Bruken av InVi vokser
Det er nå 537 sentraler i drift. Det er fint å se at det stadig blir flere som bruker InVi. Samtidig ser vi at bruken på hver sentral øker.
- 372 sentraler benytter InVi Nettside (69 %)
- 238 sentraler benytter InVi Drift (44 %)
- 96 foreningsportaler for 140 frivilligsentraler (26 %)
2. Brukerstøtte, kurs og utvikling
Vi har tett kontakt med landets frivilligsentraler og hjelper sentralene med alle slags utfordringer og til å ta i bruk mer av mulighetene som ligger i InVi. Vi holder også kurs og deltar på ulike samlinger. Det ligger videoopptak av alle kurs i hjelpesystemet på InVi. Klikk ? oppe til høyre, klikk Hjelp - Brukerstøtte - Videoer.
3. Trafikkmåling
Vi har tidligere benyttet Google Analytics (GA) til å vise informasjon om besøk eller trafikk på nettsidene vi leverer. Men GA er et omfattende system og det krever en del opplæring for å få ut ønskede data. Derfor satte vi i vår i gang et prosjekt der vi lager vår egen trafikkmåling. Vi jobbet med dette i vår og sommer og åpnet løsningen 20. august.
Nå kan sentraler med nettsider og portal sjekke ut hvordan nettstedene brukes. Det handler om å telle besøk og visninger, hvor de kommer fra, hvilke enheter som brukes og hva de ser på. Den største utfordringen med denne jobben har vært å skille roboter fra mennesker, men vi mener at treffene som telles nå, stort sett kommer fra mennesker. En annen utfordring er datamengden vi samler inn. På de siste 4 månedene har vi registrert nærmere 15 mill treff på sentralenes nettsider. Vi har ikke bestemt hvor lenge vi vil beholde data, og vi skal si fra hvis vi må gjøre tiltak her.
Du finner trafikkmåling under Innstillinger - Nettsted og velge "Trafikkmåling" helt oppe til høyre. Her ligger en video som viser hvordan du bruker Trafikkmåling. Den videoen ligger også i hjelpa når du er inne på trafikkmåling.
4. Diverse forbedringer
Viser at systemet jobber
- Vi prøver å holde systemet kjapt slik at de fleste klikk er løst på under ett sekund
- Men noen visninger som er kompliserte eller har mye data kan ta lenger tid
- Hvis noe trenger nærmere ett sekund, vises det nå en progresjon nederst i toppfeltet
- Dette gjør at du vet at systemet jobber, selv om resultatet ikke kommer umiddelbart
Endrer Stoppet / Arkivert
- Alle poster i systemet har en status
- Under arbeid: du jobber med å legge det inn
- Ferdig: du er ferdig
- Interne sider: den er tilgjengelig for alle som logger inn
- Internett: den er tilgjengelig på internett
- Stoppet: den er ikke lenger aktiv
- Vi har endret den siste til "Stoppet / Arkivert"
- Den vil ikke bli med lenger når en velger "Alle"
- For å finne de som er stoppet/arkivert, må en velge status "Stoppet/Arkivert" i filteret
- Dette er testet på Nyhet og Dokument, men vil de nærmeste dagene gjøres på alle moduler
Forbedringer på Foreningsportalens kalender
- Det er nå kommet målgrupper og fritidsaktivitet i filter på kalenderen
Dette er i tillegg til periode og type som er tilgjengelig fra før - Tilsvarende felt er lagt til på redigering av kalenderoppføring i InVi
- Tilsvarende felt er lagt inn der foreningene redigerer sine kalenderoppføringer
- Vi har slått på alle kalenderfilter og redigering av alle felt for foreningene
- Portalen kan under Innstillinger - Oppsett - Foreningsportal, slå alt dette av og på som de ønsker
- Når det gjelder typer og målgrupper, kan disse administreres under Oppsett - Målgrupper og Oppsett - Kalendertyper
Flere forbedringer
- Du finner oversikt over planlagte og utførte saker for utvikling på wis.no/invi/utvikling.
5. Bruk Konto-modulen
I Konto-modulen finner sentralen informasjon om produkter dere har og kostnader. Her kan en også se kostnader for tidligere halvår og kommende halvår.
6. Økonomien i InVi
InVi startet i 2018 og har nå blitt over 6 år. I slike utviklingsprosjekter er det normalt at utgiftene overstiger inntektene de første årene. I perioden 2018 - 2023 brukte vi 13,3 mill på utvikling, drift og brukerstøtte på InVi. I samme periode hadde vi 9,7 mill i inntekter på prosjektet. Fra 2022 klarte vi å få årlige resultater på prosjektet i pluss. Men ved utgangen av 2024 er prosjektet som helhet på 3,2 mill i minus. Og slik det er nå, tar det for lang tid å få inn disse midlene.
Vi er nødt til å forbedre resultatene for å sikre at prosjektet blir bærekraftig. Vi ønsker ikke å redusere drift, utvikling eller brukerstøtte. Derfor er vi nødt til å øke inntektene. Prisene var i 2018 satt lavt med månedlig pris på kr. 120,- for nettside og kr. 290,- for drift. I 2024 var prisene 143,- for nettside og 316,- for drift. Siden starten har det kommet veldig mange og store forbedringer av systemet, så en kan nesten ikke sammenligne med slik systemene var i starten. Tar også med at generell prisstigningen i denne perioden har vært på 27 %.
Så for å beholde InVi og sørge for at det utvikles og driftes videre, må vil øke prisene noe.
Skal de store betale mer?
- Noen sentraler har 5 ansatte. Burde de betalt mer enn en sentral som bare har én ansatt?
- Vi mener det ville vært det riktige valget
- Men det vil kreve mye mer byråkrati for å finne riktig grunnlag, så vi har valgt å utsette det
Er InVi billig eller dyrt?
- Vi har sett på en del andre systemer, som løsninger for et idrettslag eller forening eller små bedrifter
- Vi finner ingen priser for nettsider og driftsløsninger under kr. 1000,- pr. mnd pluss oppstartskostnader. InVi har kun månedlig lisens inkludert ubegrenset brukerstøtte og ingen oppstartskostnader
- Hvor mange timer kan InVi gjøre at daglig leder sparer og kan bruke på andre og viktigere ting? En time for daglig leder koster kr. 300,- i lønn
- Vi kan sammenligne pris med en daglig kaffekopp på Narvesen eller delta på en månedlig konsert. InVi ligger langt under begge de.
Vi må sørge for at vi har priser som gjør at vi klarer å levere produkt og tjenester som brukerne er fornøyd med. Håper derfor på forståelse for at vi øker prisene i 2025. Nye priser vil gjøre at vi har mulighet til å få på plass flere forbedringer som vi har på planen.
7. Nye priser fra 01.01.2025
Prisene nedenfor vil gjelde fra 01.01.2025 med første fakturering 01.07.2025. Ved starten av ny periode (halvår) ligger kostnader i Konto-modulen.
Nettside og drift
- Nettside: 190,- pr. mnd
- Drift: 390,- pr. mnd
Foreningsportal
- Portal: kr. 490,- pr. mnd for inntil 100 organisasjoner og tillegg for de over 100:
- 100 - 1000: 0,4 % som er kr. 1,96
- 1000 - 5000: 0,2 % som blir kr. 0,98
- Over 5000: 0,1 % som blir kr. 0,49
- Kalender: kr. 210,- pr. mnd for inntil 100 organisasjoner og tillegg for de over 100:
- 100 - 1000: 0,4 % som blir kr. 0,84
- 1000 - 5000: 0,2 % som blir kr. 0,42
- Over 5000: 0,1 % som blir kr. 0,21
E-post
Vår leverandør SYSE er oppkjøpt av One.com og prispolitikken er endret. Før betalte en pr. e-postadresse, men nå er det pakke med 5 eller fritt antall.
- 5 kontoer (hver på 3 GB): kr. 20,- pr. mnd
- Ubegrenset antall kontoer (hver på 3 GB): kr. 50,- pr. mnd
- 25 GB ekstra lagring: kr. 15,- pr. mnd pr. konto
For de som bare har én e-postkonto, kan en nå for samme pris få 4 kontoer til.
Dersom en trenger mer enn 3 GB på en konto, kjøpes tilleggspakker på 25 GB.
Det er egne priser for Exchange-server. Alle priser ligger i Konto-modulen.
SMS
En sms er på 160 tegn, slik at en melding kan bestå av mange sms. Vi tar ikke betalt for sms for sikker pålogging.
- Pris pr. sms: kr. 0,46
8. Vi satser på InVi
Vi ønsker at landets frivilligsentraler skal ha et best mulig verktøy for å gjøre at flest mulig frivillige kan bidra til et varmere og mer inkluderende samfunn for alle mennesker. Her er 10 punkt vi tror er viktige - alle er inkludert i den faste lisensen:
- Tilby ubegrenset gratis brukerstøtte så ingen skal være redde for å ta kontakt
- Besvare alle henvendelser så raskt som mulig (på tlf, sms, e-post, Messenger, InVi og Facebook)
- Gjennomgå alle varslinger om feil i systemet og rette dem
- Høre på råd fra brukere og forbedre systemet der vi ser det er mulig
- Holde tett kontakt med Norges Frivilligsentraler og samarbeide om planer
- Jobbe løpende med hjelp og dokumentasjon slik at den er mest mulig oppdatert
- Gi gratis kurs og delta på ulike møter og samlinger for å øke kunnskapen og bruken av InVi
- Ha sikre løsninger ved bl.a. å tilby tonivå pålogging
- Sørge for å ha kraftige servere slik at nesten alle klikk i systemet skal være løst på under 1 sekund
- Ta løpende sikkerhetskopi av alle data i tilfelle noe blir slettet ved en feil
Til slutt vi ønske dere alle en riktig god jul og håpe på et godt og fredfullt nytt år.
Hilsen fra teamet bak InVi