InVi

Nyhetsbrev 2023-2 (04.08.2023)

Nasjonalt register for frivilligsentraler er lagt om til at det nå benyttes lokale kontakter på sentrale personer. Dette gjør at alle må inn i InVi for å oppdatere data om sin sentral.

Ny løsning i "Min enhet" på 5 minutter

Her får du på fem minutter en gjennomgang av det som ligger i nyhetsbrevet.

1. Viktig med register over sentralene

Det er viktig for frivilligsentralene og frivilligsentralenes framtid at vi har en oppdatert oversikt over sentralene. Det er et kollektivt ansvar å holde disse dataene oppdatert og tilgjengelig for alle som trenger det. Fra dette registeret vet vi f.eks. at:

  • Det nå er 501 frivilligsentraler i drift
  • At 17 nye sentraler er godkjent men ikke startet opp
  • At 53,1 % av sentralene er kommunalt eid
  • At vi har 44 nettverk og hvem som er nettverksleder for disse
  • At vi har 70 kommuner med flere sentraler og 30 kommuner som enda ikke har sentral
  • Og mye mer

Registeret brukes bl.a. av Norges Frivilligsentraler for å kjenne til hver enkelt sentral, lage nasjonal statistikk og sørge for at informasjon kommer til riktige personer. Det brukes av landets sentraler for å finne kontaktinformasjon og for publikum som ønsker å finne informasjon om ladets sentraler.

2. Sentrale personer ved sentralen

I registeret har det tidligere vært informasjon om daglig leder og styreleder samt kontaktinformasjon til disse. Men akkurat denne informasjonen ligger også i InVi og har gjort at det har vært to steder som måtte oppdateres som gjør at data ofte blir dårligere.

Nå er dette endret og daglig leder og styreleder skal fra nå ligge som lokale kontakter i InVi - uansett om sentralen bruker InVi eller ikke. Det gjøres i modulen "Min enhet" som før. Det er ingen kostnader forbundet med dette. Vil presisere at vi ser likt på styre og rådgivende organ og at vi foreløpig bruker styreleder også som tittel på leder for rådgivende organ.

For å gjøre det enklere for sentralene har vi forbedret hvordan en oppdaterer liste over sentrale personer ved sentralen. Slik gjøres det nå:

  1. Logg på InVi (hvis du mangler brukernavn/passord kontakt WIS på 72 45 01 90)
  2. Gå til Min enhet og klikk Rediger-knappen
  3. Sørg for at det er riktige data om sentralen
  4. Sørg for at det er riktige data om sentrale personer
    1. Klikk krysset bakerst for å fjerne de rollene som skal bort (kontakten slettes ikke, men mister den rollen)
    2. Klikk "Legg til person/rolle" for å legge til personer som mangler
      Her kan du velge rolle, legge til eksisterende kontakt eller ny og legge på kontaktinformasjon
    3. Bruk blyanten på hver rad for å endre slik at det er riktige data på alle
    4. Vi anbefaler at en legger inn daglig leder(e), øvrige ansatte, styreleder og styremedlemmer
      Sørg for å få med stillingsprosent på alle ansatte
  5. Klikk "Lagre / Bekreft" når du har fått alt på plass

Da vil dato for oppdatering på din sentral bli oppdatert og vi er nærmere et komplett og korrekt register.

3. Vi kjører en oppdatering for alle nå

Det er bestemt at det skal kjøres en oppdatering av alle sentraler nå etter 30.07.2023. Etter denne datoen vil alle daglige ledere som logger inn får et varsel om oppdatering øvert på startsiden. Klikk i toppen av dette varselet og sørg for at alt som står der er riktig og klikk "Lagre / Bekreft". Denne jobben tar maks et par minutter og da vil varselet på startsiden forsvinne.

Takk for at dere blir med og sørger for at vi alle har et register vi kan stole på.

Med hilsen Teamet bak InVi
E-post: post@wis.no
Tlf: 7245 0190
Pålogging: invi.frivilligsentral.no
Info fra NFS: frivilligsentral.no/invi
Info fra WIS: wisweb.no/invi