InVi

Nyhetsbrev 2020-2 (18.03.2020)

I samarbeid med Norges Frivilligsentraler har vi gjort forbedringer i InVi som skal gjøre det lettere å håndtere den situasjonen vi har med Koronaviruset.

1. Frivilligsentralene og InVi

I mange kommuner bistår nå frivilligsentralene med å registrere frivillige og behov og formidler oppdrag. Med InVi er det enkelt å sende meldinger (sms/e-post) til de frivillige og knytte dem til ulike aktiviteter. Det er også enkelt å opprette oppdrag og sikre at alle som er frivillige får spørsmål om å bidra.

Lisensen som frivilligsentralene har er basert på at systemet benyttes hos en frivilligsentral. Men i den situasjonen vi er i, er det bare å opprette kontakter som kan logge inn fra f.eks. kommunen. Ta kontakt med brukerstøtte så hjelper vi til med det. 

I den situasjonen vi er i nå tilbyr vi også at frivilligsentraler som ikke betaler for InVi kan benytte løsningen fullt ut. Vi regner dette som en utvidet prøvetid og det ligger ingen forpliktelse til å kjøpe/bruke systemet etterpå.

Viser også til informasjon fra KS.

2. Registrere frivillige og behov

Vi har åpnet mulighet for forenklet registrering av frivillige og behov fra nettsiden til frivilligsentralen.

Slik gjør du:

  1. Gå inn på modulen Aktivitet
  2. Gå inn på de aktivitetene du trenger frivillige på og sett hake for "Trenger frivillige"
  3. Gå inn på de aktivitetene du vil tilby hjelp på og sett hake for "Tilby hjelp" (ligger under "Åpen for oppdrag")
  4. Husk at du også kan legge inn nye aktiviteter som du vil benytte. Sørg for at status er Interne sider eller Internett
  5. På nettsiden vil det øverst dukke opp en seksjon med de valgene du har haket av for på aktivitetene
  6. Du kan gå i modulen "Nettsted" under Innstillinger for å endre tittel/tekst på seksjonen eller flytte den

For den som besøker nettsiden

  1. En velger om en vil bidra eller trenger hjelp
  2. En haker av for aktuelle aktiviteter
  3. En fyller ut navn, mobil og evt. e-post og kommentar
  4. En haker av for samtykke (dersom sentralen har publisert personvernerklæring, linkes det til den)
  5. Dersom en melder seg som frivillig må en hake for at en godtar taushetserklæring som er angitt

Det som skjer i InVi etter en person har sendt inn skjema

  1. InVi sjekker om personen finnes fra før i systemet (basert på mobilnummer)
  2. Dersom den ikke finnes, opprettes ny person med status "Under arbeid" og riktig rolle
  3. Når du har behandlet den frivillige, setter du status til "Godkjent"
  4. For frivillig: Personen knyttes til de valgte aktivitetene
  5. For hjelp: Det opprettes et oppdrag på aktivitetene knyttet til personen som tjenestemottaker
  6. Det legges varsel i bjella oppe til høyre der en kan klikke for å hoppe til det som er kommet inn

Her får du en video på fem minutter om hvordan løsningen fungerer.

3. Forbli pålogget

For å gjøre systemet raskere å enklere å bruke, har vi nå innført muligheten for "Forbli pålogget". Dersom en bruker appen, vil dette være standard, og en slipper å logge inn hver gang en skal bruke appen. Når en logger på i nettleser, vil det være en hake under påloggingen for "Forbli pålogget". Denne gjør at en kommer direkte inn uten pålogging neste gang. Bruk den haken bare når du er sikker på at ingen andre har tilgang til enheten.

4. Oversikt over påloggede enheter

I forbindelse med at vi lanserte "Forbli pålogget" har vi også lagt inn støtte for å se hvilke enheter du er logget på. Gå til "Min profil" og nederst der finner du en liste over enheter. Du kan logge ut av en enhet ved å klikke krysset bak og du kan også logge ut av alle unntatt den du er inne med. Dette er en viktig sikkerhet dersom du mistenker at noen kan ha tilgang til en enhet du er logget inn på.

5. Avlyse aktiviteter

Sentralene må i denne situasjonen avlyse mange av de aktivitetene en driver med. Vi legger snart ut en hake for "Avlyst" på aktivitet. Når denne settes på, vil aktiviteten markeres som avlyst, og alle tilknyttede kalenderoppføringer vil også bli markert som avlyst.

6. Foreningsportal

Frivillighet Norge og KS har anbefalt at kommunene sørger for å ha oppdaterte lister over lag og foreninger. En del frivilligsentraler har ordnet dette i foreningsportalen, og kan nå enkelt sende sms/e-post til sine foreninger og også la foreningene enkelt oppdatere sine egne data. Informasjon på foreningsportal.no

7. Andre forbedringer i InVi

Det gjøres stadig forbedringer i InVi, og vi nevner noen her:

  • Dersom du holder på å redigere noe og så klikker vekk eller lukker nettleseren, vil du nå få spørsmål om du vil lagre. Dette gjør at du slipper å miste arbeid fordi du ved en feil prøver å klikke deg bort
  • Når du ruller ned på en liste og klikker inn på en oppføring og bruker tilbake-knappen, kommer du nå tilbake der du sto

Full oversikt over utførte og planlagte punkt ligger på wis.no/invi/utvikling

 

Med hilsen teamet bak InVi
E-post: wis@wis.no
Tlf: 7245 0190