InVi

10.07.2019: Info til alle sentraler

Mange forbedringer i InVi igjen. Støtte for tjenestemottakere, deltakere på aktivitet og viktige forbedringer på oppdrag. Bruk noen minutter, så er du oppdatert.

1. InVi er for alle sentraler

Det er nå 271 sentraler (59%) som har tatt i bruk InVi og betaler lisens. Men InVi har også en gratis fellesdel som alle frivilligsentralene kan ha nytte av:

  • Nyheter og viktig informasjon fra Norges Frivilligsentraler
  • Register over alle landets sentraler
  • Mulighet for å oppdatere opplysninger om egen sentral (Min enhet)
  • Mulighet for å legge inn sentralens aktiviteter for å bli med å synliggjøre sentralene
  • Svare på viktige spørreskjema og se resultat

Logg inn på frivilligsentral.no/login.
Ring oss på 72 45 01 90 dersom du ikke kommer inn.

2. Knytte tjenestemottaker til oppdrag

Det er nå mulig å knytte tjenestemottakere til et oppdrag. Dette er tenkt spesielt for en-til-en oppdrag. Det betyr også at rollen "Tjenestemottaker" er mer tatt i bruk. Se videoen nedenfor, så skjønner du tanken på to minutter.

3. Mange andre forbedringer på oppdrag

Det er gjort mange forbedringer for at listen over aktuelle frivillige på et oppdrag skal være så bra som mulig:

  1. De som står under Aktuelle er nå de som er helt tilgjengelige i hele oppdragets periode.
  2. Det er innført en ny seksjon for de som er delvis tilgjengelige. F.eks. når oppdraget går fra 14.00 - 17.00 og de er tilgjengelige fra kl. 15.00).
  3. De som er på andre oppdrag i samme tidsrom er tatt ut av aktuelle og lagt i en egen seksjon "På annet oppdrag".
  4. En kan legge inn stikkord på oppdraget, og bare kontakter som har de stikkordene vil være aktuelle. De andre legges i seksjonen "Manglende stikkord". Dette er nyttig når du skal begrense hvilke frivillige på aktiviteten som kan utføre oppdraget. F.eks. bare de med hengerfeste på bilen, eller bare de som snakker engelsk. Stikkord setter du opp under Innstillinger - Oppsett - Stikkord.
  5. Det er mulig å legge til frivillige utenfor aktiviteten på oppdraget. Det ligger en lenke nederst i liste over frivillige.
  6. De aktuelle sorteres nå slik at de som har hatt færrest oppdrag siste 3 mnd står øverst.
  7. Mulighet for å endre sortering på de frivillige på oppdraget oppe til høyre over lista med frivillige.

Alle disse forbedringene var nødvendig for at InVi i framtiden skal kunne bistå mer aktivt i arbeidet med å formidle frivillige.

4. Deltakere på aktiviteter

Det er nå mulig å legge deltakere på en aktivitet. Dette er tenkt for de som er faste deltakere. Det er en egen fane på aktiviteten for dem. De får rollen "Deltaker". En person kan være både frivillig og deltaker. Du vil på kontakten se om de er frivillig eller deltaker på aktivitetene de er knyttet til. Hvis du f.eks. har en fast trimgruppe kan du legge inn deltakere og enkelt sende dem en beskjed ved behov.

5. Andre forbedringer i det siste

  1. Kontaktskjemaet tilpasser seg nå rollene når du slår av og på roller.
  2. Bedre opplegg for å legge inn postnummer/sted på kontakt.
  3. Forbedret oversikt over oppgaver.
  4. Seksjonen med intern info nederst på kontakt krever nå rollen Daglig leder eller Øvrige ansatte for visning/redigering.
  5. Systemet kan nå vise navn i alle lister med fornavn først. Si fra til oss så endrer vi for dere.

6. Videre arbeid

  • Vi har kommet godt i gang med foreningsportalen der sentralene kan legge ut liste over foreninger med kalender og aktiviteter. Planen er at også foreningene selv skal kunne få tilgang til å redigere sine opplysninger. Denne løsningen vil ikke ligge inne i dagens pakker på InVi og vil derfor få en egen lisens.
  • Det jobbes med en del utvidelser/forbedringer av Idébanken
  • Husk at du alltid kan følge med på utviklingen her: wis.no/invi/utvikling

7. Fakturering

Vi fakturerer i disse dager for 1. halvår 2019. Gå inn på Innstillinger - Konto for å se fakturagrunnlag.

8. Brukerstøtte

Sentralene kan få hjelp på flere måter (alt gratis):

  1. Åpne hjelpen med videoer ved å klikke spørsmålstegnet oppe til høyre i InVi eller gå til wis.no/invi/hjelp (fungerer foreløpig dårlig på mobil/nettbrett)
  2. Stille spørsmål fra startsiden i InVi
  3. WIS gir gratis fjernkurs for grupper som ønsker det (f.eks. 1-2 timer på nettverkssamling)
  4. Ta kontakt på e-post it@norgesfrivilligsentraler.no
  5. Ta kontakt på telefon 7245 0190
  6. Følge utviklingen av InVi på wis.no/invi/utvikling

Med hilsen teamet bak InVi