InVi
20.12.2018: Info til alle sentraler
Vi har gleden av å informere om mange store forbedringer i InVi. Har du mulighet til å sette av 15 minutter, vil du få med deg de viktigste nyhetene i InVi.
1. InVi blir MYE raskere
- Vi har jobbet i høst med en omlegging av InVi for å gjøre systemet raskere
- Og nå har vi klart det - både på PC og i appen
- Vi planla å få dette på plass i starten, men valgte da å prioritere innhold foran hastighet
- Tidligere kunne det gå 1-3 sekunder hver gang en klikket seg rundt, men nå blir det nesten umiddelbar respons
- Målinger viser at vi systemet ikke bare er dobbelt så raskt, men 10-15 ganger raskere enn før!
- Forbedringen merkes best for de som trege linjer til internett
- En annen fordel er at det blir mindre belastning på våre servere som gjør at kapasiteten øker
- Forbedringen gjør også at menyer som åpnes forblir åpne
- Alt dette vil være på plass i InVi før nyttår
- Se videoen nedenfor, så ser du forskjellen
2. Du kan nå sende SMS og e-post fra InVi
- Først må du gå på "Min profil" og sette opp e-postadresser og mobilnummer du vil sende fra
- Disse må du bekrefte med en kode som du får tilsendt
- Du kan ha så mange avsendere som du ønsker
- Rundt om i systemet kan du nå klikke for å sende melding (velg e-post eller sms)
- Du kan justere mottakerlisten før du sender
- Når den er sendt får du varsel i bjella oppe til høyre
- Du kan se alle sendte meldinger på fanen Meldinger på hver kontakt og i den nye modulen "Meldinger"
- SMS koster kr. 0,39 pr. melding (SMS over 160 tegn blir delt i flere meldinger)
- Det vil komme mulighet for vedlegg på e-post
- Se videoen nedenfor, så skjønner du hvordan du kan bruke det
3. Varslinger
- Det har kommet en liten bjelle oppe til høyre
- Her kommer vi etter hvert til å legge viktige meldinger fra systemet
- Det kan være at du har fått en oppgave, at en frivillig har meldt seg, at du er satt opp på et oppdrag osv.
- Bjella viser antall uleste varslinger - klikk for å vise lista og hopp til den du vil lese
- Etter hvert vil disse varslingene også komme som mobilvarsel i appen
4. Rotasjon av bilder
- Bilder som tas med mobil/nettbrett i appen kunne tidligere få feil rotasjon. Det er nå fikset.
- Opplasting av flere bilder i mappemodulen støtter enda ikke automatisk rotering, men dette vil komme
5. Halvparten med nettsider på InVi
- Vi er stolte av at 222 sentraler nå har fått nettsider med InVi
- Vi jobber videre med ulike forbedringer av nettsidene
6. Aktivitet blir gratis
- Det er besluttet å flytte modulen Aktivitet inn i Fellespakken som er gratis for alle sentralene
- Det betyr at alle sentraler kan legge inn sin aktivitet og merke den med nasjonale kategorier for statistikk
- Dette vil gi Norges Frivilligsentraler og alle vikitg kunnskap om hva sentralene tilbyr. Se frivilligsentral.no/aktivitet
- I fellespakken vil du ikke kunne knytte frivillige til aktiviteten, det ligger i driftspakken
7. Fakturering av InVi
- InVi faktureres etterskuddsvis pr. halvår (starten av juli og starten av januar)
- Vi er avhengige av å få økonomi i prosjektet for å sikre forsvarlig drift
- Vi har prøvd å lage et mest mulig korrekt fakturagrunnlag for 2. halvår 2018 for hver sentral
- Sjekk hvordan det ser ut for din sentral og gi oss beskjed på post@wis.no eller 7245 0190 hvis noe skal justeres opp eller ned
- Du sjekker dette i den nye modulen "Konto" under Innstillinger
- Her har vi hentet inn informasjon om e-postkontoer dere har. Husk at én konto på 1 GB er inkludert i nettsidepakken (prisfradrag)
- Hver e-postkonto er listet opp med en egen linje (e-postkonto øker automatisk i størrelse når det trengs)
- De som har nettsider har fått nettsidepakken fra måneden som nettsidene ble publisert
- De som har lagt inn frivillige har fått driftspakken fra måneden etter første frivillige ble lagt inn
- For de som har Drift og Nettside har vi lagt inn pakken: Nettside+Drift som gir en liten rabatt
- For de som har fått tilskudd fra Nordenfjeldske på Nettside+Drift i 7 mnd har vi satt perioden fra oktober 2018 til april 2019
- Vi sender ut faktura for 2. halvår 2018 rett over nyttår med fakturadato 31.12.2018.
8. Avtale mellom WIS og sentralen
- WIS behandler data på vegne av sentralene, og det skal derfor være en databehandleravtale mellom WIS og hver sentral
- I tillegg har WIS en brukeravtale som gjelder selve kundeforholdet
- Disse to avtalene er samlet i en avtale som kalles "Avtale om bruk av InVi"
- På startsiden for daglig leder ligger det en påminnelse om at denne avtalen må signeres
- Bare klikk på den, les gjennom avtalen og helt nederst kan du klikke "Signer avtalen"
- Du finner igjen avtalen til høyre i modulen "Konto"
9. Det neste på lista
- Samtykke fra frivillige
- Idébank
- Foreningsportal
- Utstyr
10. Brukerstøtte
Sentralene kan få hjelp på flere måter (alt gratis):
- Åpne hjelpen med videoer ved å klikke spørsmålstegnet oppe til høyre i InVi eller gå til wis.no/invi/hjelp (fungerer foreløpig dårlig på mobil/nettbrett)
- Stille spørsmål fra startsiden i InVi
- Ta kontakt på e-post it@norgesfrivilligsentraler.no
- Ta kontakt på telefon 7245 0190
- Følge utviklingen av InVi på wis.no/invi/utvikling
Vi ønsker landets frivilligsentraler en riktig god jul og gleder oss til å levere smarte løsninger til dere i 2019.
Vennlig hilsen WIS