InVi

19.10.2018: Info til alle sentraler

Vi legger ut litt nytt om InVi omtrent en gang pr. måned. Så her kommer nytt for siste måned.

1. Stadig flere på nye nettsider

  • Det er spennende å se hvor mye fin informasjon som sentralene legger ut på de nye sidene sine.
  • Og det også en stor oppmuntring å høre sentraler som synes InVi er lett å bruke og at nettsidene blir fine.
  • Det er stor stas når sentraler skjønner opplegget og legger inn faste aktiviteter og knytter til gjentagende kalenderoppføringer.
  • Målet vårt er at sentralen skal bruke InVi for å holde oversikt over alt som skjer, så holdes nettsidene oppdatert av seg selv.
  • Til nå har over 170 sentraler kommet over på nye nettsider (klikk ikon foran navnet for å se) og vi hjelper resten med å komme over.
  • Det er nå under 75 sentraler som enda er igjen på gamle nettsider. Det ser ut til at noen av disse ikke er i bruk. 
  • Vi har levert nettsider for ny sammenslutning: trondheims.frivilligsentraler.no
  • Vi har levert første løsning for kommunal overbygning til Gran kommune på gran.frivilligsentral.no
  • Det kommer også inn en del sentraler på InVi nettsider som ikke har brukt det gamle systemet.
  • Prisen for InVi Nettside er kr. 120,- pr. måned (som er litt rimeligere enn den gamle løsningen).

2. Nytt på InVi

  1. Du kan følge det som er utført på wis.no/invi/utvikling
  2. Vi har en del brukerstøtte på det med å logge inn og få andre til å logge inn. Det er gjort noen forbedringer her:
    1. Når en på påloggingsbildet klikker "Glemt passord", angir en bare e-postadressen sin og får melding på e-post for å resette passord
    2. Administrator kan nå tildele passord til en bruker fra visning eller redigering av kontakt
  3. I mappemodulen er det nå mulig å slette bilder og filer samt mapper som er tomme. Klikk de tre prikkene for meny.
  4. Kalendervisning på nettsidene er forbedret (viser bedre flere oppføringer på samme dato)
  5. Nasjonal kategori på aktivitet
    1. Norges Frivilligsentraler ønsker statistikk om typen aktiviteter sentralene driver med
    2. Det er lagt inn felt for nasjonal kategori på redigering av aktivitet. Velg den kategorien som passer best
    3. På startsiden vil daglig leder få melding hvis det er aktive aktiviteter som mangler nasjonal kategori
  6. Lokal kategori på aktivitet
    1. Sentralen kan definere lokale kategorier (Innstillinger - Oppsett - Aktivitetskategori)
    2. Deretter kan en legge lokal kategori på aktivitetene
    3. Hvis en har mange aktiviteter på nettsidene, kan en i modul Nettsted bytte data til "Aktivitet kategori" på aktuell seksjon
    4. Da vil kategoriene vises på nettsiden og klikk viser kategorien med aktiviteter og kalenderoppføringer
  7. Aldersgruppe på aktivitet
    1. En kan angi fra/til alder på aktivitetene. Dersom det er angitt noe, vises dette på aktiviteten på nettsidene
  8. Oppsett av stikkord
    1. En kan nå på Innstillinger - Oppsett - Stikkord sette opp ønskede stikkord
    2. Stikkord kan settes på frivillige og en kan så bruke filter for stikkord på lista for å få opp aktuelle frivillige
    3. Eksempel på stikkord kan være "Egen bil", "Kan engelsk", "Musiker", "Matlaging"

3. Videre arbeid

  1. Du kan følge det som er under arbeid og planlagt på wis.no/invi/utvikling
  2. Jobber videre med å hjelpe alle sentralene over på nye nettsider
  3. Løsning for at sentralen kan se sine pakker/produkter og lisensavgift
  4. Avtale mellom sentralen og leverandør og mulighet for at daglig leder kan signere denne i InVi
  5. Bedre registrering av oppdrag tilbake i tid (for historisk statistikk)
  6. Deretter kommer sending av meldinger (e-post/sms) og foreningsregister

4. Mer fokus på Drift

  1. Når vi har fått sentralene over på nye nettsider vil vi nå fokusere mer på drift av sentralen i InVi
  2. Vi ønsker at InVi skal hjelpe sentralene med driften og gi grunnlag for årsmelding med bl.a.

    1. Oversikt over aktiviteten
    2. Viktigste nyheter
    3. Antall frivillige og litt statistikk (alder, nye)
    4. Utførte timer og kilometer på de ulike kategorier/aktiviteter
    5. Styrets virksomhet (sammensetning og møter)
    6. Statistikk for utleie av lokaler

5. Brukerstøtte

Sentralene kan få hjelp på mange måter (alt gratis):

  • Åpne hjelpen med videoer ved å klikke spørsmålstegnet oppe til høyre i InVi eller gå til wis.no/invi/hjelp (fungerer foreløpig dårlig på mobil/nettbrett)
  • Stille spørsmål fra startsiden i InVi
  • Ta kontakt på e-post it@norgesfrivilligsentraler.no
  • Ta kontakt på telefon 72 45 01 90

Vennlig hilsen WIS