Om selskapet

Lyst til å programmere?

Vi får av og til spørsmål fra ungdom som lurer på om programmering kan være noe for dem. Her prøver vi å gi noen tips om hvordan du kan finne ut det.

Document image

Hva skal jeg bli?

Dette er et spørsmål som de fleste unge går med fra slutten på ungdomsskolen og gjennom videregående. En føler at alle forventer at en skal ha et klart svar på dette når en nærmer seg slutten av videregående. Men få finner svaret da. Så da blir det til at en velger en utdanning ganske tilfeldig. Noen finner svaret etter hvert og velger kanskje en annen retning. Noen passerer 30 år og lurer fremdeles.

Ok. Svaret på det spørsmålet dukker ikke opp ved at en lurer på det. Vårt råd er: slutt å tenk på det. Ikke tenk på yrke. Prøv heller å finn ut hva du har lyst til, hva som er spennende. Det er stor sjanse for at du vil bli bedre i noe du har lyst til.

Men for å finne ut hva du har lyst til, må du prøve forskjellige ting. Spør om å få bli med folk du kjenner på aktiviteter og jobber. Prøv mest mulig forskjellig. Da er sjansen stor for at du snubler over noe som du synes er spennende.

Jobber vil forsvinne og nye komme

Det har skjedd før og det skjer igjen. Maskiner tar over jobbene våre. Men det skapes nye jobber. Vi tilpasser oss. Maskinene blir bedre og vil erstatte stadig flere av de jobbene som finnes i dag. Vi vet at selvkjørende biler testes ut nå, så kanskje taxisjåfør eller lastebilsjåfør ikke er de beste valgene akkurat nå. Nederst i denne artikkelen fra 2015 ser du en liste over yrker det kan bli mindre etterspørsel etter. Særlig de med mer enn 90% sannsynlighet for at de forsvinner, bør du kanskje unngå.

Men fremdeles gjelder regelen: Gå etter det du har lyst til og det du synes er spennende. Det kan dukke opp nye muligheter.

Kanskje koding kan være noe?

Bruk 10 minutter på en video for å få litt inntrykk først.

Hvis du skal finne ut om du liker å kode (eller programmere), må du da selvfølgelig...? Ja, akkurat - prøve koding. Her får du noen tips til hvordan du kan gjøre det.

Det første rådet er å prøve å finne en utfordring som du kan løse med en datamaskin. Det er viktig at det er du som vil finne løsningen. Hjernen lærer mer når du trenger det du skal lære. Det er derfor hjernen har en tendens til å slå seg av på skolen når andre bestemmer hva du skal lære. Så det beste er hvis du kan finne din utfordring.

Data er så mangt

Innenfor data er det et veldig stort spekter av jobber. Elektronikk der en lager følere, maskiner, roboter, biler og romskip. Design, programmering, analyse av data, brukerstøtte, drfting, salg, kurs. Og du vil i nesten alle yrker komme borti bruk av data på et eller annet vis. Så alt du vet om data vil være nyttig for deg. Uansett hva du skal gjøre. Du kan se på det som et verktøy som kan løse svært mange oppgaver og utfordringer.

Nettside (HTML og CSS)

HTML (Hyper Text Markup Language) er et språk som brukes for å definere nettsider. CSS handler om formatering og vi sier ikke mer om det her, men det hører sammen med HTML. Denne nettsiden er laget med HTML (som alle andre nettsider i verden). Det er nettleseren din (Edge, Internet Explorer, Chrome, Firefox, Opera eller Safari) som tegner opp siden basert på en liste med instruksjoner. Disse instruksjonene er skrevet i HTML og det er de som kommer til maskinen din fra serveren på WIS.

Du kan se HTML-koden ved å høyreklikke og velge "Vis sidekilde" eller "Vis kilde". Da får du opp et tekstdokument med flere hundre linjer med kode. Nettleseren er et program som fortsår disse kodene og tegner nettsiden slik du er vant til å se den. Det er et ganske enkelt språk med rundt 50 ord som du kan lære å forstå i løpet av et par timer.

Du kan enkelt prøve det ut selv. Slik gjør du:

  1. Høyreklikk på skrivebordet og velg Ny - Tekstdokument
  2. Gi dokumentet navn "tekst" og endre etternavnet fra "txt" til "html". Altså test.html. Du må bekrefte endring av etternavn (filtype).
  3. Du ser at ikonet har endret seg til den nettleseren som er satt som standard for nettsider på din maskin (mest trolig Edge hvis du har Windows 10).
  4. Dobbelklikk ikonet og se at du får opp en blank nettside i nettleseren. Tryk Win + pil høyre (for å legge vinduet på den høyre siden av skjermen)
  5. Høyreklikk ikonet du laget og velg "Åpne tekst-fil" og trykk Win + pil venstre for å få den på venstre side av skjermen
  6. Så skriver du "Test" i vinduet til venstre og lagrer (Ctrl-S)
  7. Så bytter du til det høyre vinduet (Alt+Tab) og trykker F5 for oppdater. Da ser du at det kommer opp Test der. Gratulerer! Din første nettside!

Du kan legge inn "<h1>" foran og "</h1>" bak slik: <h1>Test</h1> (lagre og oppdater). Da ser du at teksten ble større. <h1> betyr at her kommer en stor overskrift (heading 1) og </h1> avslutter den store overskriften. Her er noen ord du kan prøve:

  • <hr>: horizontal ruler, horisontal linje
  • <br>: break, ny linje

Det er mange steder du kan lære html helt gratis:

  • Søk etter det du lurer på
  • Bruke w3schools. Et oppslagsverk, men også mulig å klikke deg videre som i et kurs.
  • Bruke Code Academy. De leder deg fram og gjør det lett å lære (anbefaler at du lager deg en konto)

Så kan du legge ut filen på en webserver slik at siden din blir tilgjengelig for hele verden på internett. Det finnes mange gratis tjenester der du kan gjøre dette eller kanskje du kjenner noen som har en webserver. Du kan laste opp med et program som heter FTP eller systemet har egne enkle løsninger for å få dine filer ut på serveren.

Neste steg er å skaffe deg ditt eget domene. Det koster rundt en hundrelapp i året.

Få noe til å skje

Normalt kaller vi ikke HTML for koding. Koding er når du lager et lite program som gjør noe. Det kan være at noe skjer når en klikker på nettsiden, at du får noe til å bevege seg eller hente ned noe fra et annet system. Du ser mer muligheter når du kommer litt i gang.

For å lære er det samme sak som for HTML:

For å teste ut, se andres forslag og justere på det, kan du prøve CodePen. Der har du et vindu for HTML, CSS og Javascript og du ser resultatet av dine endringer umiddelbart.

Det finnes også tjenester som lar deg prøve programmering mer visuelt. En av disse tjenestene heter scratch. Kanskje mest tilpasset de under 15 år, men nyttig for alle som prøver programmering for første gang. Må også nevne code.org som er en verdensomspennende bevegelse for å lære flere barn og unge koding.

Lage apps

Dette har blitt et enormt stort område der folk lager alle tenkelige apps til mobil. Noen lykkes uten så stor innsats mens andre aldri lykkes selv med stor innsats. Det er vanskelig å vite hva som slår an og ikke. Du kan komme opp med en idé som ingen har hatt. Det meste er ikke laget. F.eks. sende bilder som slettes etter 10 sekunder. Nei, ingen ville jo laget noe så dumt. Eller vent, noen gjorde det og de er verd 200 milliarder i dag (da kan du bruke en årslønn hver dag i over 1000 år). Ja, jeg snakker om Snapchat.

Det er tre plattformer en kan lage apps for:

Ok, din tur

Dette var noen tips for å komme i gang. Husk at alt starter med en liten idé. Det er kanskje din idé som vil redde verden.

Hilsen oss i WIS.