Område | Videregående skole | ||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Tema | B Studieforberedende og skoledel av yrkesfaglige utdanningsprogram | ||||||||||||
Definisjon | Styrket opplæring i norsk og engelsk gjelder minoritetsspråklige elever som har behov for styrking av den ordinære opplæringen i norsk og engelsk. | ||||||||||||
Gyldige koder | Gyldige fagkoder:
|
||||||||||||
Utfyllende kommentar | Fra Rundskriv Udir-08-2010– Punkt 3.2.2.8.
Elever fra språklige minoriteter kan få anledning til å bruke inntil 280 timer til styrking av den ordinære opplæringen i norsk og engelsk. Disse timene kommer i stedet for 280 timer som i den ordinære fag- og timefordelingen skal brukes til valg av programfag i de studieforberedende utdanningsprogrammene. Timetallet til styrket opplæring i norsk og engelsk kan fordeles over tre år (se også B11).
Vilkårene for at en elev kan gis anledning til en slik omdisponering av timer fra timer til valg av programfag fremgår av Rundskriv Udir-08-2010 – Punkt 3.2.2.8.
Omdisponering av timer krever ikke enkeltvedtak.
Det timetallet som er omdisponert til faget må registreres i variabel ”Elevtimer”.
Det skal føres ”Deltatt” i karaktefeltet med tilhørende fagmerknad FAM19 ”Utv. omf. i norsk” og FAM26 ”Utv omf. i engelsk” utenfor den styrkede opplæringen. Rundskriv Udir-08-2010
Elever som får omdisponert timer til norsk og/eller engelsk blir behandlet som elever med ”Styrket opplæring i norsk og engelsk” i forbindelse med rapportering til SSB og Utdanningsdirektoratet.
Omdisponeringen (fagkodene NOR3001/02/03 og ENG3001/02/03) skal være med i kursprosenten. |