|
"Når du kan litt om EDB og skjønner at du egentlig kan ganske lite, så kan du faktisk en god del" |
Dekningsbidrag: |
Inntekt fratrukket variable kostnader. Skal dekke de faste kostnadene og næringsinntekten din. |
Nullpunktomsetning: |
Den omsetning du må ha for å gå akkurat i balanse. |
Produkter: |
Samlebetegnelse for varer og tjenester. |
Produktmix: |
Gruppen av de produkter en bedrift tilbyr. |
Kundesegment: |
Markedet deles opp i mindre målmarkeder (kundesegmenter) etter kriterier som påvirker tilbud og etterspørsel. |
Markedsandel: |
Den andel man betjener i markedet, som regel uttrykt i prosent. |
Substitutt: |
Annen type produkt som oppfyller samme kundebehov. |
Posisjonering: |
Beskriver hvordan et produkt/en bedrift fremstår i kundenes øyne. |
Markedstrategier: |
Valg som innebærer en posisjonering i forhold til kunder/ konkurrenter på en måte som gir bedriftenet konkurransefortrinn. |
Kontaktpris: |
Det det koster å informere en kunde. EKS: Annonse: 5.400 = Kontaktpris 68 øre Antall lesere: 8000 |
Respons: |
Antall som svarer på et markedsføringstiltak. Eks: 5.000 salgsbrev, 100 svar = 2% (Uttrykk for markedstiltakets effekt) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|