Internett: www.wis.no E-post: wis@wis.no
Tlf: 7245 0190 Fax: 7245 0191

Startsiden | Produkter | Drift | Markedsføring | Ta kontakt | Gå til
Søk:

Startside

Om nettstedet

Kontakt

Kundeweb

Produkter

Trykksaker

Foto

Video

Visuell markedsføring

Presentasjoner/stands

Internett

WisWeb

3D-animasjoner

Referanser

Om markedsføring

Noen begreper 2

Endret: 07.05.2005  

Noen markedsføringsbegreper



"Når du kan litt om EDB og skjønner at du egentlig kan ganske lite, så kan du faktisk en god del"

Dekningsbidrag:

Inntekt fratrukket variable kostnader. Skal dekke de faste kostnadene og næringsinntekten din.

Nullpunktomsetning:   

Den omsetning du må ha for å gå akkurat i balanse.

Produkter:

Samlebetegnelse for varer og tjenester.

Produktmix:

Gruppen av de produkter en bedrift tilbyr.

Kundesegment:

Markedet deles opp i mindre målmarkeder (kundesegmenter) etter kriterier som påvirker tilbud og etterspørsel.

Markedsandel:

Den andel man betjener i markedet, som regel uttrykt i prosent.

Substitutt:

Annen type produkt som oppfyller samme kundebehov.

Posisjonering:

Beskriver hvordan et produkt/en bedrift fremstår i kundenes øyne.

Markedstrategier:

Valg som innebærer en posisjonering i forhold til kunder/ konkurrenter på en måte som gir bedriftenet konkurransefortrinn.

Kontaktpris:

Det det koster å informere en kunde.
EKS: Annonse: 5.400 = Kontaktpris 68 øre Antall lesere: 8000

Respons:

Antall som svarer på et markedsføringstiltak.
Eks: 5.000 salgsbrev, 100 svar = 2% (Uttrykk for markedstiltakets effekt)