Internett: www.wis.no E-post: wis@wis.no |
Å vurdere markedet og konkurentene er viktig.. Målet med å foreta en markedsanalyse er en kvantifisering av markedet med hensyn til: Du må altså innhente, registrere og analysere data i tilknytning til markedsføringen av et produkt og identifisere de muligheter og problemer som foreligger og som vil komme. Markedsinformasjonen skal du bruke for å utvikle det du har tenkt å tilby.
I praksis vil en markedsanalyse innebære at du innhenter informasjon om:
Hvordan avdekke behov i markedet og definere ditt marked? Hensikten med ditt produkt er å løse et problem og tilfredsstille et kundebehov så raskt og effektivt som mulig. Det er viktig for enhver bedrift å fokusere på behovene i markedet og ikke på produktet. Dine produkter kan være beregnet for ulike markeder. Noen produkter omsettes for å dekke personlige behov og ønsker, mens andre produkter er bestemt for produksjon, bearbeiding/salg. Du må definere hvem dine kunder er og hvilke behov de har. |