Valg av medium
|
Endret: 07.05.2005 | |
|
Ulike kommunikasjonskanaler
Ulike kommunikasjonskanaler:
1. Klassisk reklame:
annonsere i avis, tids/fagskrift, kino, radio eller TV.
2. Direkte markedsføring:
- Telefonsalg, ringe direkte til dine potensielle kunder.
- Internett: spre markedsføringsbudskapet ditt ved å oppmuntre andre til å bringe det videre.
For at en slik metode skal fungere må du gi bort noe som er gratis. Dette kan for eksempel være verdifull informasjon, eller et produkt. I tillegg må det være lett å spre budskapet. Ta i bruk E-post, ditt eget websted, grafikk og nedlasting. En annen måte å markedsføre seg på via nettet, er å ta i bruk andres ressurser. Kan du for eksempel benytte andres sider til å legge ut artikler om ditt tilbud?
3. Direkte reklame: send kundeinformasjon til en definert kundegruppe.
Gjennom din egen kundedatabase/ adresseregister (dersom du har drevet en stund) eller ved å kjøpe adresser, kan du sende reklame rett til de kundene du ønsker nå.
4. Aktiv bruk av media: få aviser/fagskrifter til å
skrive om deg og ditt produkt, skriv innlegg selv.
5. Utstillinger, messer.
6. Kundebesøk.
Eksempel:
Du skal markedsføre et nytt type hundefôr.
Hva vil du oppnå?
Du må formulere et mål på hva du vil oppnå i denne omgang og mål for fremtiden. Siden firmaet er helt i startfasen, er hovedutfordringen nå å kapre kunder og oppnå en markedsandel på 5%.
Målgrupper:
Hundeeiere i Møre og Romsdal/Sør -Trøndelag.
Tips til gode formuleringer:
Billigste hundefôr i byen! Du må forsøke å nå fram så interessevekkende som mulig, og på en slik måte at du når fram til akkurat dine kunder så direkte som mulig.
Hvor:
Kundebesøk: Oppsøk dyrebutikkene i området, Annonse i Norsk Kennel Klubb, delta på hundeutstillinger, Internett.
Kostnad:
Annonse: 10.000 Utstilling: 15.000 Kundebesøk:20.000. Internett: 3.000 for nettleie
|