Internett: www.wis.no E-post: wis@wis.no |
Ulike kommunikasjonskanaler Ulike kommunikasjonskanaler:1. Klassisk reklame:annonsere i avis, tids/fagskrift, kino, radio eller TV. 2. Direkte markedsføring:- Telefonsalg, ringe direkte til dine potensielle kunder. - Internett: spre markedsføringsbudskapet ditt ved å oppmuntre andre til å bringe det videre. For at en slik metode skal fungere må du gi bort noe som er gratis. Dette kan for eksempel være verdifull informasjon, eller et produkt. I tillegg må det være lett å spre budskapet. Ta i bruk E-post, ditt eget websted, grafikk og nedlasting. 3. Direkte reklame: send kundeinformasjon til en definert kundegruppe.Gjennom din egen kundedatabase/ adresseregister (dersom du har drevet en stund) eller ved å kjøpe adresser, kan du sende reklame rett til de kundene du ønsker nå. 4. Aktiv bruk av media: få aviser/fagskrifter til åskrive om deg og ditt produkt, skriv innlegg selv. 5. Utstillinger, messer.6. Kundebesøk.
Eksempel:Du skal markedsføre et nytt type hundefôr. Hva vil du oppnå? Du må formulere et mål på hva du vil oppnå i denne omgang og mål for fremtiden. Siden firmaet er helt i startfasen, er hovedutfordringen nå å kapre kunder og oppnå en markedsandel på 5%. Målgrupper: Hundeeiere i Møre og Romsdal/Sør -Trøndelag. Tips til gode formuleringer: Billigste hundefôr i byen! Du må forsøke å nå fram så interessevekkende som mulig, og på en slik måte at du når fram til akkurat dine kunder så direkte som mulig. Hvor: Kundebesøk: Oppsøk dyrebutikkene i området, Annonse i Norsk Kennel Klubb, delta på hundeutstillinger, Internett. Kostnad: Annonse: 10.000 Utstilling: 15.000 Kundebesøk:20.000. Internett: 3.000 for nettleie
|