Uten mål - ingen mening...
|
Endret: 07.05.2005 | |
|
Uten mål - ingen mening...
Det er viktig å sette seg mål! Uten mål kan man heller ikke vurdere effekten av markedsføring.
Kjøp og salg har vært interessant for mennesker i alle tider. Det har alltid vært behov for visse varer, og det har som regel vært selgere av akkurat disse varene.
I perioder har det vært mangel på de mest populære varene, og derfor har tilgang og etterspørsel vært med å styre både selger og kjøpers iver, og ikke minst den rådende prissituasjon.
I dagens velferdssamfunn er det blitt skapt en mer utpreget konkurransesituasjon. Det finnes et stort utvalg av varer og tjenester å kjøpe, som tilfredsstiller kundenes ønsker og behov.
Derfor gjelder det for alle leverandører å vise at akkurat hans varer er de beste kjøpene. For å oppnå dette må vi bruke ulike metoder og markedstiltak.
Vi må fortelle kundene om de varene vi har å tilby - vi må vekke deres interesse!
Vi kan sette oss en rekke mål for våre markedsaktiviteter:
-
Økt volum
-
Bedre fortjeneste
-
Bedre kjennskapen til bedriften
-
Bedre kundenes oppfatning av virksomheten
-
Påvirke/endre holdninger og adferd
Uansett hvilke mål vi setter oss er det viktig at de er...
REALISTISKE - å oppnå mål er motiverende, og gjør det lettere å starte nye kampanjer
DIREKTE MÅLBARE - å kunne måle effekten av markedsaktivitetene vil gi oss erfaring i hvilke tiltak som gir ønsket effekt, og hjelper oss med å få "mest mulig igjen for pengene!"
|