Prisreduksjon - det beste markedsføringstiltaket?
|
Endret: 04.07.2007 | |
|
Prisreduksjon - det beste markedsføringstiltaket?
Pris er det mest brukte virkemiddel innen markedsføring.
Et viktig spørsmål å stille seg ved bruk av lav pris og tilbud som bærende del av markedsføringen er rett og slett å stille seg spørsmålet:
-"Har jeg råd til å selge så billig?"
Selv om dine konkurrenter kanskje har det, er det ikke sikkert at din bedrift kan overleve en priskrig!
-Prisen skal ideelt sett representere det antall kroner din bedrift er villig til å gi fra seg produktet for!
Som eksempel på hvilke utslag en prisreduksjon vil gi, kan vi ta for oss en vare som har en dekningsgrad på 60%:
-setter vi ned prisene med 10%, må vi selge 20% flere enheter for å tjene det samme
-setter vi ned prisene med 20%, må vi selge 50% flere enheter for å tjene det samme
-setter vi ned prisene med 30%, må vi selge dobbelt så mange enheter for å tjene det samme
Markedsføring bør derfor ikke ensidig fokuseres på pris. Det aller beste er å kunne tjene bedre på hvert eneste salg....
Aktiv og god markedsføring kan hjelpe deg å oppnå dette.
|