Når en foretar en overføring av data fra Navi til lånekassen, kan det oppstå problemer.
Etter at filen er lastet opp kommer det en e-post med tilbakemelding. Her kan det stå at filen er avvist, og det finnes et vedlegg som inneholder detaljer om problemet. Dette vedlegget må åpnes i notisblokk, da det normalt ikke kan åpnes direkte ved å klikke filen (filtype "rep").
Nedenfor lister vi opp mulig feil med årsak og løsning:
Årsak: Dette skyldes at eleven er lagt direkte i elevregisteret uten at det finnes en registrert søknad på eleven.
Årsak: Det kan være to årsaker til dette:
- Eleven ligger registrert på to separate søknader
- Eleven ligger inne to ganger som elev
Når data er rettet opp skal en laste opp fil på nytt. Dersom en gjør dette direkte vil filen bare inneholde de opprettinger som er gjort siden siste levering (det er slik lånekassen vil ha det). Da vil ikke de andre i den avviste filen bli med.
Derfor skal vi på en måte lage den forrige filen på nytt, men nå med de siste korrigeringene. Slik gjøres det: